fredag 23 oktober 2009

Bakterien som kontrollerar vädret


Kemistens tips om podcaster var början på en livslång vänskap mellan mig och de brittiska medierna. Discovery från BBC World Service (21 oktober) handlade om Pseudumonas syringae, en gramnegativ bakterie som lever på växter. Tillsätter man P. syringae till ett rör med kallt vatten så fryser det omedelbart till is, och då bakterien är så vanligt förekommande så undersöker man nu dess möjliga påverkan på vädret genom att mäta halterna som avges till luften vid olika väderförhållanden. Det hela är mycket intressant. Nästa gång jag ser att det är frost på grästmattan kommer jag tänka på gamla P.s. Kanske kommer jag även att sluta äta snö.

1 kommentar:

En till doktorand sa...

Er blogg är klockren! Den lättar upp min tillvaro när artiklarna blir för många och RNA:t jäklas.