måndag 13 oktober 2008

Geology rocks!


Skutterudit, den roligaste mineralen?

I anslutning till biologens inlägg vill jag bara tillägga en grej:

Jag och min kemistkollega satt för några veckor sen och snackade om mineraler.
Jag: "Jag har faktiskt blivit sugen på att börja samla på mineraler på sistone. Jag vet bara inte riktigt om jag vågar ta steget. Det är ju en sak att vara kemist och vara besatt av grundämnen och gifter men att börja samla på mineral, det är en helt ny nivå av nördighet".
Min kollega: "Jag vet! Jag känner precis likadant. Men det verkar så roligt!"
Jag: "Vi fivar på det här tycker jag."

Kan ju även erkänna att vi förra året var fyra kemister som metodiskt tog oss igenom hela mineralsamligen på naturvetenskapliga i Wien (som jag för övrigt rekommenderar till vem som helst, hur amazing som helst). Själv är jag barnsligt förtjust i mineraler med roliga namn, t ex skutterudit.

/kemisten

Inga kommentarer: