torsdag 2 oktober 2008

Timetravelling bacteria!


Jag har länge tänkt skriva om en artikel jag hittat där de plockat upp gamla sparade bakteriestammar från 50talet. Men jag hittade ju inte länken, så jag sket i det. Men idag tänkte jag: shit the same, ni får lita på mig. Såhär var det:

Amerikanarna ville kolla hur resistenta de här jordbakterierna som legat i en liten burk i femtio år var mot antibiotika. Det har ju börjat bli ett problem i dagens samhälle att folk råkar ut för bakterieinfektioner som antibiotika inte biter på. Då kan man dö.

Anyhow, så tog man upp dem och testade dem mot olika antibiotika som inte existerade på 50talet och det visade sig att bakterierna var resistenta mot praktiskt taget alla, trots att de aldrig råkat på dem tidigare. Varför? I jorden finns inte bara bakterier- utan även just den typen av svampar som producerar antibiotika.

Sensmoral: stoppa inte jord i dina sår, så kan du dö (för bakterierna är bättre anpassade till din kropp än svamparna är).

Inga kommentarer: