fredag 17 oktober 2008

Screw school


Oh. My. God.


Träffade precis en tjej jag läste molekylärbiologi med för några år sedan, bara här i korridoren. Hon berättade att hon nu höll på att omutbilda sig till BMA (biomedicinsk analytiker) för att hon inte lyckats få något jobb. Riktigt chockad blev jag när jag fick höra att praktiskt taget INGEN i vår årskull har får jobb! Två doktorerade och en hade fått anställning, övriga 50 hade bytt karriär eller var arbetslösa.


BMA är en treårig praktisk utbildning, som ger en riktigt kass lön. I hennes klass gick 13 deprimerade och oönskade Molekylärbiologer med fyra till fem års utbildning på nacken, fem biomedicinare och en farmakolog. Det ser med andra ord visst inte så ljust ut på arbetsmarknaden.


/biologen

1 kommentar:

Septikemi sa...

Jag är dock lite optimist eftersom alla Jures fd doktorander fått jobb, och eftersom nästan alla fd doktorander på min nuvarande avdelning också fått det. Lätt att vara kaxig såhär tidigt i doktorandutbildningen såklart...