tisdag 7 april 2009

Excitement of the day

(Mitt ben imorgon?)

Jaha! Dagens mest spännande händelse var när jag spillde en blandning av metanol och ammoniaklösning över benet.
Händelseförloppet i detalj:
1) Fick panik och trodde att jag skulle dö.
2) Tog av mig skor, strumpor och tights i labbet ("remove contaminated clothing" står det ju alltid i säkerhetsföreskrifterna).
3) Övervägde att spola benet i nödduschen. Kom ihåg att nödduschen inte har något avlopp*. Bestämde mig för duschen på handikapptoan istället.
4) Gick in och lämnade tights och skor på kontoret muttrande om att jag spillt metanol på benet. Min handledares respons: "Ojdå! Skål!" och sen "Det blir nog bra med det". Jag (surt): "Ska gå och skölja benet....".
5) Duschade benet. Det såg ut som vanligt.
6) Gick omkring barbent hela dagen och oroade mig för att huden skulle frätas bort i efterhand.

*Det finns nämligen regler om att man inte får ha golvbrunnar i labb. Då finns det ju risk för att folk spolar ner en massa kemikalier i avloppet. Avlopp i diskhon går dock bra. Suck.

1 kommentar:

Moa - En magisk purt... sa...

Usch, jag tycker att du ska vara mer försiktig! Fast jag kan tänka mig själv i ett labb som igår hade sönder ett las och vattenlåset till tvättmaskinen.