tisdag 30 mars 2010

Best of 2009: Säkerhetsdatabladet!

(åh nej, inte mer vanillin!)

Säkerhetsdatabladet är oftast skräckfylld läsning för kemisten. Ibland blir man dock förvånad. Vi köpte in vanillin som skulle användas som TLC-stain (för att visualisera olika kemikalier uppdelade på silika-platta). Äntligen får man jobba med något som 1) inte är farligt 2) luktar gott tänkte vi. Det är man inte bortskämd med som kemist. När jag läste säkerhetsdatabladet till vanillinen hittade jag följande oväntade info: Det finns LD50-värden för vanillin.
Jag citerar:
LD50 Oralt - råtta - 1.580 mg/kg Anmärkning: Beteende: Koma LD50 Hud - kanin - > 5.010 mg/kg Anmärkning: Beteende: Sömnighet (generellt nedsatt aktivitet) Beteende: Näringsintag (djur) Mag-tarm: Bukhinneinflammation
Biologer och farmaceuter där ute, rätta mig om jag har fel, men måste inte djur dö för att man ska få fram LD50-värden? Har någon haft som jobb att ha ihjäl ulliga kaniner genom att smörja in dem med vanillin? Hur mår den personen idag? Är Djurens rätt och 13-åriga militanta veganer underrättade? Jag bara undrar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

är ni två personer som skriver denna blogg?

biologen sa...

jo en av varje (kemist, biolog).

Septikemi sa...

Kuriosa! Hanarna hos en viss art av fjärilar i släktet Bicyclus producerar vanillin i sitt feromon. Slår after shave med hästlängder.

Twee-Indy sa...

Fin bild!