onsdag 14 januari 2009

Cosy!

Som vanligt går det skit med min ligand så jag vill ta upp något annat istället. Precis innan jul körde jag nämligen mitt allra första COSY spektrum (lite sent, jag erkänner, men bättre sent än aldrig). COSY spektrumet har inte bara det finaste namnet, det är också en för jävla smart metod. Ett vanligt NMR är en-dimensionellt men COSY är två-dimensionellt, vilket leder till att man får info inte bara om vilka olika protoner som finns i molekylen utan också vilka protoner som är grannar och "känner av varandra". This rocks!

Ville egentligen visa er mitt eget spectrum, men mjukvaran som jag redigerar det i vill inte vara med idag så jag fick sno ett från internet (mitt var mycket finare!)


Ett COSY för menthol, från www.sciencesoft.net


(Note för icke-kemister: NMR är en skitbra analysmetod som hjälper en att ta reda på vad fan det är man har kokat ihop i labbet. Oftast.)

Idag är det för övrigt så jävla kallt i NYC. Och fredag ska blir den kallaste dagen på fuck knows hur många år. Hur ska det här gå?

Inga kommentarer: